Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
CO TO JEST WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA ?
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to zestaw skoordynowanych, specjalistycznych działań, mających na celu wspieranie rozwoju psychomotorycznego oraz umiejętności komunikacyjnych małego dziecka, które rozpoczynają się po zdiagnozowaniu niepełnosprawności lub zaburzeń rozwojowych, a kończą przed rozpoczęciem nauki szkolnej. Zajęcia są bezpłatne, a ich liczba w skali miesiąca, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 roku, wynosi od 4 do 8 godzin miesięcznie.
W placówce utworzono Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju, który opracowuje Indywidualny Program Wczesnego Wspomagania Rozwoju dla każdego dziecka, planuje odpowiednie zajęcia indywidualne (rzadziej grupowe) dostosowane do jego potrzeb oraz regularnie ocenia skuteczność podejmowanych działań.
Dzieci przyjmowane są na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, wydanej przez Zespół Orzekający w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.
SPECJALIŚCI WWRD
W naszej placówce Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka składa się z doświadczonych specjalistów, którzy posiadają wieloletnią praktykę w pracy z dziećmi mającymi trudności rozwojowe.
Nasza kadra to specjaliści w różnych dziedzinach, w tym:
• terapeuci pedagogiczni,
• specjaliści wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
• oligofrenopedagodzy,
• logopedzi ineurologopedzi,
• psycholog i pedagog,
• terapeuci integracji sensorycznej,
• specjaliści w pracy z dziećmi z autyzmem,
• neuroterapeuci EEG-Biofeedback,
• terapeuci umiejętności społecznych (TUS),
• biblioterapeuci.
Dzięki naszej bogatej wiedzy oraz wieloletniemu doświadczeniu jesteśmy w stanie skutecznie prowadzić terapię dzieci z autyzmem, wadami wzroku i słuchu, niepełnosprawnością ruchową, a także dzieci z opóźnionym rozwojem mowy oraz opóźnieniami w rozwoju funkcji psychofizycznych. Nasi specjaliści, posiadający odpowiednie kwalifikacje i umiejętności, profesjonalnie prowadzą indywidualnie dopasowane zajęcia terapeutyczne, które przynoszą wymierne efekty. Ponadto, z pełnym zaangażowaniem współpracujemy z rodzicami, oferując im nie tylko fachowe porady, ale także wsparcie w codziennej trosce o prawidłowy rozwój ich dzieci. Jesteśmy otwarci na potrzeby rodzin, pomagając w rozwiązywaniu trudności wychowawczych i edukacyjnych, aby zapewnić dziecku najlepsze warunki do rozwoju.
JAKIE SĄ ZADANIA ZESPOŁU SPECJALISTÓW?
Do zadań zespołu należy w szczególności:
- określenie, na podstawie opinii dotyczącej potrzeby wczesnego wspomagania rozwoju, kierunków działań oraz ustalenie harmonogramu wsparcia zarówno dla dziecka, jak i jego rodziny,
- przygotowanie oraz realizacja indywidualnego programu wczesnego wspomagania, obejmującego działania skierowane do rodziny dziecka, koordynowanie pracy specjalistów prowadzących zajęcia oraz monitorowanie postępów dziecka,
- ocena efektywności udzielanej pomocy, wprowadzanie modyfikacji do programu zgodnie z aktualnymi potrzebami dziecka i jego bliskich, a także planowanie kolejnych etapów wsparcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju.
WWRD – KORZYŚCI DLA DZIECKA
- Stałe dążenie do poprawy jakości życia dziecka poprzez stworzenie mu beztroskiego, pełnego radości dzieciństwa – niezależnie od niepełnosprawności czy trudności rozwojowych – tak, by mogło w pełni doświadczać szczęścia płynącego z codziennych chwil.
- Wspieranie zdrowia i rozwoju fizycznego dziecka, aby mogło sprawniej funkcjonować na co dzień i lepiej radzić sobie w różnych sytuacjach życiowych.
- Przeciwdziałanie pojawianiu się lub nasilaniu zaburzeń w rozwoju psychoruchowym, poprzez indywidualnie dobraną terapię oraz aktywności wspierające rozwój.
- Wzmacnianie i rozwijanie potencjału dziecka w różnych obszarach, takich jak myślenie, motoryka, komunikacja oraz zdolności społeczne, z uwzględnieniem jego indywidualnych możliwości.
- Pomoc w budowaniu pozytywnych i trwałych relacji dziecka z rodziną oraz rówieśnikami, co ma istotny wpływ na jego rozwój emocjonalny i poczucie bezpieczeństwa.
- Zachęcanie dziecka do samodzielnych działań w sferze społecznej, poznawczej i komunikacyjnej – szczególnie poprzez zabawę, która stanowi naturalne i najbardziej sprzyjające środowisko rozwoju.
- Wspieranie dziecka w zdobywaniu coraz większej samodzielności, m.in. w zakresie samoobsługi, funkcjonowania w grupie oraz codziennych aktywności.
Naszym priorytetem jest zapewnienie dziecku jak najlepszych warunków do rozwoju, zarówno w obszarze fizycznym, jak i emocjonalnym, intelektualnym oraz społecznym, tak aby mogło w pełni wykorzystać swoje możliwości i uczestniczyć w życiu społecznym na równi z rówieśnikami.
WWRD – KORZYŚCI DLA RODZICÓW/OPIEKUNÓW DZIECKA
Na czym polega pomoc rodzinie dziecka?
- Narodziny dziecka z zaburzeniami rozwoju lub niepełnosprawnością są zawsze bardzo trudnym wydarzeniem dla rodziny. Potrzebuje ona wtedy szczególnie wsparcia, pomocy we wzmacnianiu więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, psychoedukacji – wyjaśnienia tego co właściwie się stało, informacji i wiedzy o chorobie lub problemach dziecka.
- Rodzinę wspiera się w rozpoznawaniu zachowań dziecka i utrwalaniu właściwych reakcji na te zachowania udziela się instruktażu i porad w zakresie pracy z dzieckiem.
- Udziela się pomocy w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.
METODY STOSOWANE W RAMACH ZAJĘĆ WCZESNEGO WSPOMAGANIA
- Terapia logopedyczna i neurologopedyczna
- Integracja sensoryczna (SI)
- EEG-Biofeedback
- Makaton
- Mówik
- Trening Umiejętności Społecznych (TUS)
- Stymulacja polisensoryczna w Sali Doświadczania Świata
- Metoda Kinezjologii Edukacyjnej P.E.Denisona
- Elementy Metody M.Montessori.
- Terapia bazowa autyzmu.
- Metoda Dobrego Startu
- Behawioralne metody edukacji
- Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
- Programy Aktywności M.Ch. Knillów
- Program rozwijający percepcję wzrokową M.Frostig D. Horn
- Psychomotoryka
- Gry i zabawy ogólnorozwojowe
- Metoda pedagogiki zabawy
ULOTKA INFORMACYJNA
REGULAMIN ZESPOŁU WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECI W ZESPOLE SZKÓŁ SPECJALNYCH W ŚWIEBODZICACH
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Poniższy Regulamin określa organizację Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dzieci przy Zespole Szkół Specjalnych w Świebodzicach.
- Ilekroć w Regulaminie jest używane określenie Zespół należy przez to rozumieć Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dzieci przy Zespole Szkół Specjalnych w Świebodzicach, którzy tworzą: psycholog, pedagog, logopedzi oraz inni specjaliści – w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.
§ 2
- Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dzieci jest jednostką organizacyjną przy Zespole Szkół Specjalnych w Świebodzicach, powołany przez Dyrektora Zespołu Szkół Specjalnych w Świebodzicach w dniu 01.09.2025 r. do zadań z zakresu wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju dziecka.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo Oświatowe (Dz. U. z dnia 11 stycznia 2017 r., poz. 59,949,2203);
- Rozporządzenie MEN z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2017 r., poz. 1575);
- Rozporządzenie MEN z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (Dz. U. z dnia 30 sierpnia 2017 r., poz. 1635);
- Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 r.,
1646, z późn. zm.); - Rozporządzenia MEN z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z dnia 14 września 2017 r., poz. 1743);
- Statut Zespołu Szkół Specjalnych w Świebodzicach.
- Zespół pracuje zgodnie z arkuszem organizacyjnym placówki, tj. zajęcia odbywają się od poniedziałku do piątku, na terenie Zespołu Szkół Specjalnych w Świebodzicach, ul. Henryka Sienkiewicza 30, 58-160 Świebodzice.
Rozdział II
CELE WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU
§ 1
- Celem wczesnego wspomagania rozwoju dziecka jest wspieranie jego wszechstronnego rozwoju psychofizycznego i społecznego, począwszy od momentu wykrycia jakiejkolwiek dysfunkcji, aż do momentu podjęcia przez dziecko nauki w szkole. Praca z dzieckiem i jego bliskimi skupia się na wczesnym rozpoznawaniu potrzeb, tworzeniu odpowiednich strategii wsparcia oraz wzmacnianiu zdolności dziecka do samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie. W rezultacie, wczesne wspomaganie rozwoju ma na celu jak najlepsze przygotowanie dziecka do przyszłego uczestnictwa w edukacji oraz w życiu społecznym.
Rozdział III
WYMAGANIA PODMIOTU REALIZUJĄCEGO ZAJĘCIA
§ 1
- Szkoła może prowadzić wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w uzgodnieniu
z organem prowadzącym, gdy:
- dziecko posiada opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno- pedagogiczną;
- ma możliwość realizacji zaleceń zawartych w opinii;
- zatrudnia kadrę z odpowiednimi kwalifikacjami;
- posiada odpowiednie środki dydaktyczne, sprzęt specjalistyczny oraz pomieszczenia przystosowane do zajęć indywidualnych, dostosowane do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka.
§ 2
ZADANIA DYREKTORA PLACÓWKI
- Dyrektor powołuje zespół wczesnego wspomagania rozwoju.
- Ustala miesięczny wymiar godzin zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju, po konsultacji ze specjalistami i na podstawie zaleceń zawartych w opinii.
- Ustala miejsce prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania.
- Koordynuje pracę zespołu lub upoważnia do tego innego nauczyciela.
- Odpowiada za prawidłowy przebieg i dokumentowanie działań prowadzonych w ramach wczesnego wspomagania rozwoju, w tym spotkań zespołu.
§ 3
STRUKTURA ORGANIZACYJNA ZESPOŁU
- Członków Zespołu powołuje Dyrektor Zespołu Szkół Specjalnych w Świebodzicach.
- W skład kadry Zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z dziećmi
o zaburzonym rozwoju:
- pedagodzy posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka,
- psycholog,
- logopedzi – kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela logopedy,
- terapeuci SI,
- inni specjaliści w zależności od potrzeb dziecka i jego rodzin rehabilitant.
Rozdział IV
ZADANIA CZŁONKÓW ZESPOŁU WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA
§ 1
- Określenie kierunków i harmonogramu działań z dzieckiem oraz jego rodziną, które będą miały na celu rozwijanie aktywności dziecka, wspieranie jego uczestnictwa w życiu społecznym oraz eliminowanie barier i ograniczeń utrudniających jego prawidłowe funkcjonowanie.
- Nawiązanie współpracy z przedszkolem (do którego dziecko uczęszcza) oraz podmiotem leczniczym i ośrodkiem pomocy w celu pozyskania wsparcia medyczno- rehabilitacyjnego, a także porad i konsultacji.
- Opracowanie i realizowanie Indywidualnego Programu Wczesnego Wspomagania
- Wspieranie rodziny dziecka objętego programem wczesnego wspomagania rozwoju.
- Ocenianie postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym identyfikowanie, eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym.
- Analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w programie, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
- Zespół współpracuje z rodziną dziecka w szczególności przez:
- udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych
w kontakcie z dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania, - udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracyz dzieckiem,
- udzielanie informacji na temat instytucji, procedur i sposobów uzyskiwania pomocy w przystosowaniu warunków domowych do potrzeb dziecka oraz pozyskiwania odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.
- Dokładne dokumentowanie, rejestrowanie wszystkich działań realizowanych w ramach wczesnego wspomagania rozwoju.
- Organizowanie cyklicznych spotkań zespołu, które poświęcone będą omówieniu problemów dziecka i jego rodziny, ewaluacji programu, a także ustalenia dalszego przebiegu zajęć specjalistycznych dla dziecka.
OBOWIĄZKI CZŁONKÓW ZESPOŁU WCZESNEGO WSPOMAGANIA
§ 2
- Członkowie zespołu mają obowiązek:
- przestrzegać zasad etyki zawodowej i współżycia społecznego, szanować prawa oraz godność dziecka i jego rodziny,
- uczestniczyć w opracowaniu i realizacji indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
- przeprowadzać analizę efektów podjętych działań oraz ustalać wskazówki do dalszej pracy z dzieckiem,
- konsultować z Zespołem zmiany w indywidualnym programie wczesnego wspomagania rozwoju, jeśli zaistnieje taka potrzeba,
- współpracować z rodzicami/prawnymi opiekunami oraz przekazywać rodzicom/ opiekunom prawnym wskazówki do pracy z dzieckiem w domu,
- każdorazowo uczestniczyć w posiedzeniach Zespołu.
DOKUMENTOWANIE DZIAŁAŃ ZESPOŁU WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA
§ 3
- Zespół gromadzi dokumentację dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, zawierającą:
- wniosek rodziców/prawnych opiekunów,
- oświadczenie rodziców potwierdzające, że dziecko nie jest objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w innej placówce,
- opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju,
- decyzję Dyrektora Zespołu o objęciu dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju,
- inna dokumentacja np. zaświadczenia innych specjalistów dziecka dostarczona przez rodzica, bądź uzyskana w toku współpracy z innymi podmiotami uczestniczącymi w życiu dziecka,
- indywidualny program realizowany w ramach wczesnego wspomagania, w tym arkusz obserwacji dziecka oraz bieżące dokumentowanie przebiegu procesu terapii, w tym dziennik pracy.
Rozdział V
PROCEDURA OBJĘCIA DZIECI WCZESNYM WSPOMAGANIEM ROZWOJU DZIECKA
§ 1
- Uczestnikami zajęć prowadzonych przez Zespół są dzieci od chwili wykrycia u nich niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole, posiadające opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
- Zasady objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju:
- wniosek o przyjęcie dziecka wraz z właściwą opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej rodzice/prawni opiekunowie dziecka składają u Dyrektora Zespołu,
- oświadczenie rodziców potwierdzające, że dziecko nie jest objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w innej placówce,
- rodzice/prawni opiekunowie dziecka są zobowiązani do dołączenia stosownych zaświadczeń i opinii lekarza, innych specjalistów na prośbę Zespołu,
- podstawowa rekrutacja dzieci do Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka odbywa się dwa razy w roku, tj. od 02 – do 27 czerwca 2025 oraz od 15 – 31 sierpnia 2025,
- w trakcie roku szkolnego dzieci mogą być przyjmowane decyzją Dyrektora po zasięgnięciu opinii członków Zespołu ds. Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dzieci,
- pierwszeństwo w przyjęciu na zajęcia wczesnego wspomagania mają dzieci:
- z terenu powiatu świdnickiego,
- nie objęte opieką terapeutyczną w innych ośrodkach.
- Zajęcia organizowane są w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka.
- W przypadkach uzasadnionych potrzebami dziecka i jego rodziny, za zgodą organu prowadzącego, miesięczny wymiar godzin zajęć w ramach wczesnego wspomagania może być wyższy niż określony w punkcie 3.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania prowadzone są indywidualnie z dzieckiem
i jego rodziną (prawnymi opiekunami) albo mogą być prowadzone w grupie, z udziałem rodzin dzieci lub innych dzieci o podobnych potrzebach edukacyjnych objętych wczesnym wspomaganiem. Liczba dzieci w grupie nie może przekraczać 3. - Zajęcia trwają 1 godzinę (60 minut), przy czym czas ten jest przeznaczony na zajęcia indywidualne z dzieckiem, udzielanie porad, instruktaży dla rodziców, w zależności od bieżących potrzeb oraz możliwości psychofizycznych dziecka.
- Zajęcia prowadzone są zgodnie z indywidualnym programem, który w trakcie realizacji może być modyfikowany i zmieniany.
- Zajęcia odbywają się zgodnie z harmonogramem zajęć ustalonym przez Dyrektora po zasięgnięciu opinii Zespołu i rodziców/prawnych opiekunów.
- Miejsce prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania to Zespół Szkół Specjalnych w Świebodzicach.
- W szczególnych i uzasadnionych przypadkach zajęcia mogą być organizowane w domu na wniosek rodzica i po pozytywnym rozpatrzeniu przez zespół wczesnego wspomagania rozwoju.
- Rodzice/prawni opiekunowie są zobowiązani powiadomić Zespół o nieobecności dziecka na zajęciach i podać przyczynę nieobecności, a także czas jej trwania. Powiadomienie może być telefoniczne lub pisemne.
- Osoba prowadząca terapię jest zobowiązana do powiadomienia rodziców/prawnych opiekunów o odwołaniu zajęć lub zmianie terminu przeprowadzenia zajęć.
- Zajęcia, które nie odbyły się z powodu nieobecności dziecka nie będą przeprowadzane
w innym terminie. - W ramach realizacji indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju prowadzone są:
- terapia pedagogiczna,
- zajęcia z oligofrenopedagogiem,
- terapia psychologiczna,
- terapia logopedyczna,
- inne zajęcia w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.
- Dziecko zostaje skreślone z listy uczestników wczesnego wspomagania rozwoju:
- na podstawie pisemnej rezygnacji złożonej przez rodziców/prawnych opiekunów dziecka u Dyrektora Zespołu,
- jeśli nagminnie opuszcza zajęcia bez usprawiedliwienia ze strony rodziców/opiekunów prawnych, a podjęte działania w celu kontaktu z rodzicami/ opiekunami dziecka nie przynoszą rezultatu.
Rozdział VI
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 1
- Wszystkie zmiany niniejszego Regulaminu muszą być dokonywane w formie pisemnej.
- Regulamin Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dzieci przy Zespole Szkół Specjalnych w Świebodzicach wchodzi w życie z dniem 1 września 2025 r.